search
top

Skyddsombud, en försäkring på arbetsplatsen

Att försäkra sig privat är vanligt. En hemförsäkring som ser till att om det händer någonting som gör att ens hem eller saker går sönder, och en reseförsäkring som gör att man kan resa utomlands utan att vara orolig för oväntade utgifter. Likaså finns det olycksförsäkring där man ser till att om någonting händer en själv så kan man få pengar som täcker sjukhusvistelse och ifall man måste vara borta från jobbet en tid. Men det finns också en försäkring som alla arbetsgivare bör ta till, och då menar vi inte ifall någonting händer med de anställda – nej det handlar om att ha ett skyddsombud. Att ha ett skyddsombud är någonting alla arbetsplatser bör ha, och det kan också kallas för arbetsmiljöombud. Att vara skyddsombud innebär att man är arbetstagarnas representant i frågor som handlar om miljön på arbetsplatsen. Som arbetsgivare får man med den personens hjälp möjlighet att lättare se till hur personalen mår och  trivs på arbetsplatsen, samt ser till att de miljöproblem som finns blir hanterade. Om ni inte har något skyddsombud på arbetsplatsen, eller  har en person som fungerar som så, men som behöver en kurs och utvecklas i uppgiften är det någonting ni kan skaffa er via Edgehr. Och det rekommenderas verkligen! Det har faktiskt hänt flera gånger att ett skyddsombud har gått in och stängt arbetsplatser, vilket visar på hur viktigt det är. Det hände nyligen i på ett arbete i Borlänge, och då skrev man så här i Dt.se:

????????????????????????????????????????

Skyddsombuden stoppar från och med i morgon bitti arbetet på bemanningsenheten på Borlänge kommun. – Det handlar om den totala arbetsmiljösituationen, säger Åke Levander, ordförande på Kommunal i Borlänge.

Det är av största vikt att se till så arbetsplatsen blir friskare i grunden, och då är det väldigt smart att använda sig av just skyddsombud. Likaväl är det viktigt med en HR-ansvarig. Mer om arbetsgivarens arbetsmiljöansvar kan du läsa om här!

top